Taiteen tulevaisuus?

Suomen eduskunnassa ke 13.10. klo 14.00 täysistunto käy ajankohtaiskeskustelun
aiheesta ”Perusopetuksen tavoitteet”. Seuraavaa näkökulmaa, ei vielä ole tuotu asiaan liittyen mediassa esille aiemmin:

MAAILMASTA ERISTETTY TAIDEKASVATUS EI PALVELE KETÄÄN

Kesäkuun alussa julkistettua ehdotusta peruskoulun uudeksi tuntijaoksi tulee uudelleen arvioida. Työryhmä ehdottaa oppiaineiden jakamista kuudeksi oppiainekokonaisuudeksi: (1) kieli ja vuorovaikutus, (2) matematiikka,(3) ympäristö, luonnontieto ja teknologia, (4) yksilö, yritys ja yhteiskunta, (5) taide ja käsityö sekä (6) terveys ja toimintakyky. Oppiainekokonaisuudet synnyttävät uusia keinotekoisia raja-aitoja oppiaineiden välille, vaikka tavoitteena on ollut päinvastaisesti eheyttää perusopetusta. Kuvataiteen rajaaminen yksistään taide- ja käsityö -oppiainekokonaisuuteen kuuluvaksi ei ole perusteltua.

Äidinkielen oppimistuloksia on viime aikoina arvosteltu siitä, että oppilaat eivät äidinkielen opetuksen yhteydessä ole harjaantuneet viestien välittämiseen teknisin välinein ja koulun teksti- ja media-arki on erkaantunut koulun ulkopuolisesta media-arjesta. Yksi mahdollinen syy tälle epäonnistumiselle on, että äidinkielelle asetetut oppimistavoitteet ovat joiltakin osin ensisijaisesti kuvataiteen keskeistä osaamisaluetta.

Kuvataideopettajat hyödyntävät jo nyt teknologiaa (mm. videokuvaamista, valokuvausta, digitaalista esitysteknologiaa) monipuolisesti paitsi kuvataiteen sisältöjen myös viestintätaitojen opetuksessa – sekä erilaisten medioiden tulkinnan, että niistä keskustelun ja itse tekemisen kautta. Tuntijakoraportissakin mainittu UNESCO:lle tehty laaja kansainvälinen taideopetusta koskeva tutkimus osoitti suomalaisen taidekasvatuksen vahvuudeksi uuden teknologian käytön. Monet muutkin kannanotot ovat painottaneet kuvataiteen keskeistä roolia mediakasvatuksessa: myös kuvat ovat ”tekstejä”, ”puhetta” ja jopa ”argumentteja”. Pidän edellä esitetyn perusteella kestämättömänä ratkaisuna yksistään äidinkielen sisällyttämistä Kieli ja vuorovaikutus -oppiainekokonaisuuteen.

Taide ja käsityöaineet on tuntijakoehdotuksessa perusteettomasti ryhmitelty myös yksilö, yritys ja yhteiskunta -oppiainekokonaisuuden ulkopuolelle, vaikka juuri taide tarjoaisi valmiin foorumin niin yhteisöllisen (kansallisen) identiteetin kuin oman identiteetin työstämiseen monikulttuuristuvassa Suomessa. Suomalainen kansallinen identiteetti luotiin noin vuosisata sitten juuri korkeakulttuurin piirissä ja taiteella on ollut merkittävä osa suomalaisuuden kuvittelussa ja rakentumisessa. Tänä päivänä kuvalliset viestit muokkaavat ajatteluamme vielä monin verroin enemmän kuin menneisyydessä.

Perusopetustyöryhmä ehdottaa kuvataiteen opetuksen vähentämistä kahdesta yhteen vuosiviikkotuntiin 7. luokalla, kun kuvataiteen kaikille yhteistä opetusta pitäisi päinvastoin lisätä. Lisäksi valinnaistuntien enimmäismäärä vähenisi Taide- ja käsityö-oppiainekokonaisuudessa vuosiluokilla 7-9.

Keinotekoisten oppiainekokonaisuuksien mielekkyys tulee kokonaisuudessaan uudelleenarvioida. Kuvataiteen, musiikin ja käsityön oppimista ei lisää niiden jättäminen lähes kokonaan valinnaisuuden, eikä etenkään keskinäisen vaihtoehtoisuuden varaan. Taide- ja taitoaineissakin uusi oppi rakentuu kaikille yhteisissä opinnoissa syntyneiden tietojen ja taitojen pohjalle. Kuvien tekeminen vastaa kuvittelun aakkosia. Ja tämän (nykypäivän ja tulevaisuuden) kuvittelun ulkopuolelle ei ole varaa jättää ketään.

Advertisements

Tietoja Riikka

taidekasvattaja ja museopedagogi.
Kategoria(t): Koulu Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Taiteen tulevaisuus?

  1. Hyvä kirjoitus, päteviä perusteluja!!

  2. Riikka sanoo:

    Kiitos Marika.
    Sain siitä palautetta muutamilta kansanedustajilta.
    Ja lisäksi kirjoitus meni läpi maakuntalehdissä ainakin Keskisuomalaisessa ja Kymen sanomissa. 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s