The Decisive Moment

Henri Cartier-Bresson -tyopaja opettajille tanaan onnistui hienosti. Dokumenttikuvaaja Kim Komenichin luento valokuvan historiasta ja sen opettamisesta oli innostava. Han antoi meidan myos kokeilla kameraansa, joka vastasi Cartier-Bressonin Leica-kameraa 1920-luvulta, vaikkakin digitaalisessa muodossa. Kamera on pieni jarjestelmakamera, joka vaikutti napparalta. Harmi, etta se on liian kallis haaveiltavaksi.

Kim vinkkasi seuraavat nettisivut:
The Missouri Photo Workshop’ in sivuilla on hienoja valokuvaesseita samoin, kuin Magnum in Motion -studion sivuilla.

Paivan lopuksi Julie Bullock esitteli valokuviaan ja ohjasi taidetyopajan paivan teemoista.

Seuraava ajatus on vasta kypsymassa, mutta nama itselleni laheiset asiat: dokumentaari, taidehistoria ja monikulttuurinen taidekasvatus tasa-arvoon ja globaaliin maailmankansalaisuuteen (huh mita sanoja) tahtaavana metodina, eivat sittenkaan ole kovinkaan kaukana toisistaan.

Paivan saldona on myos 13 opettajan yhteystiedot, jotka lupasivat jatkaa keskustelua tyopajan teemoista puhelinhaastattelun muodossa 
viela ennen joulua.

p.s aakkoset ilman pisteita, koska kuten arvaatte, kirjoitan paikallisella nappaimistolla.

Mainokset

Tietoja Riikka

taidekasvattaja ja museopedagogi.
Kategoria(t): Museo-opetus, SFMOMA Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: The Decisive Moment

  1. Mirja sanoo:

    Mietin itse ihan samoja asioita, mutta eri kantilta. Global citizenship is the future challenge for today’s education! Olipa se sitten taidetta, viestintää tai mitä vaan. Läpäisyaihe 🙂

  2. Mirja sanoo:

    Meillä on kovasti yhteinen kiinnostuksen kohde. Projektini on virallisesti argumentoinnin opettaminen. Löysin pari artikkelia kirjasta, jota parhaillaan luen:
    Aguayo & Steffensmeier: Readings on Argumentation

    Siitä löytyy kaksi artikkelia visuaalisesta argumentoinnista:
    David, S. Birdsell & Leo Groarke, ”Toward a Theory of Visual Argument” (1996)
    ja
    Catherine H. Plczewski, “The Male Madonna and the Feminine Uncle Sam: Visual Argument, Icons, and Ideographs in 1909 Anti-Woman Suffrage Postcards” (2005)

    Koska noissa oli vuosiluku, niin kuuklasin ja löytyihän ne netistä:
    ensimmäinen Jeannie Parker Beardin Word Press blogista: http://www.jeannieparkerbeard.com/?p=77

    ja toinen täältä:
    http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a746299840~db=all~order=page
    kallilla, mutta yliopiston databasesta varmaan löytyy, jos kiinnostaa.

    Tavataan vaaan kotiSuomessa! Maailma on pelastettava :)!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s