Norsunluutornit

Nevada2010Vietimme viime viikonlopun Las Vegasissa. Kaupungin mittakaava oli päätähuimaava samoin kuin sitä ympäröivän erämaan. Punaista maastoa katsoessani minun teki ensimmäistä kertaa pitkään aikaan mieli maalata. Ei taidetta ilman luontoa!

Tänään olen inspiroitunut  Oakland Museum of Californiasta (OMCA), jossa vierailin syyskuussa, mutta johon aion perehtyä lisää lähitulevaisuudessa. Olen lueskellut lehdistötiedotteita viime vuosien varrelta liittyen OMCAn varsin tyyriiseen, mutta onnistuneeseen 62,2 miljoonan dollarin kehittämishankkeeseen, joka saatiin päätökseen viime keväänä 2010:

http://www.allbusiness.com/entertainment-arts/museums-parks-gardens-historical-sites/14341474-1.html

(Vanhempia tiedotteita):

http://museumca.org/press/press_framing_2009.html

ja http://www.oaklandseen.com/2010/05/04/%C2%A0the-oakland-museum-of-california-recommits-to-new-local-art/

OMCAssa kiinnostavaa on lähes kaikki muunmuassa taiteen, luonnontieteen ja historian tieteenalojen kohtaaminen museon kokoelmissa ja näyttelyissä. Uudistumisprosessissan museo on etsinyt paluuta juurilleen 60-luvun missioonsa ”to be a place for people, for social engagement and public discourse”. Kyse on suurista asioista kuten historian kertomisesta uudelleen uusista näkökulmista ja kaanonien uudistamisesta, äänen antamista aiemmin alistetuille ihmisryhmille ja kokoelmien uudelleen tulkinnasta. Ja kyse on pienistä asioista, kuten penkeistä museossa, sillä kun kävijöiltä kysyttiin mitä he toivoisivat museoon, he vastasivat ”a place to sit down sometimes”.

Ennenkaikkea kyse on jatkuvan muutoksen läsnäolon hyväksymisestä, halusta ymmärtää asiat useammasta näkökulmasta. Eli ettei niin, kun aikuinen tulee museoon, niin hän tokaisee, että kaikki näyttää samalta, kuin silloin, kun hän kävi museossa neljännellä luokalla. Mitenköhän tämän suhteen on esimerkiksi Ateneumin kohdalla? Norsunluutornien uudelleen muotoilu?

SFMOMA on paljon konventionaalisempi ripustukseltaan kuin OMCA, mutta sielläkin ainakin museokasvatuksen toimissa käy mukava raikas ilmavirta. Esimerkiksi opettajille tarjotaan erityyppisiä työpajoja, ei ainoastaan sitä ”opeinfoa”, joka tuntuu usein Suomessa olevan lähes ainoa museoiden pysyvästi opettajille suuntaama työpajamuoto. ”Opeinfon” lisäksi, jollainen pidettiin eilen kyllä SFMOMAssakin lauantaina tiedossa on ”Certified Self-Guiding” -workshop, jossa opettajille annetaan vinkkejä omatoimiseen opastamiseen museolla sekä ”sisäpiirin tietoa” museon toiminnasta. Lisäsin nämä materiaalit muuten tämän blogin IDEAlaboratory-sivulle (ks. TouringTipsAndActivities ja ImagesAndActivities). Lisäksi vielä erikseen ovat ajankohtaisiin näyttelyihin ja taiteilijoihin keskittyvät työpajat.

Erityisen kiinnostavaa on palaute, joka kerätään aina osallistujilta ja johon suhtaudutaan hyvin vakavasti tietäen, että aina, nyt ja tulevaisuudessa on kehitettävää tähän tai tuohon suuntaan!

Pienenä minulle luettiin tarinaa leipurista, jolla oli 2 asiakasta, joista toinen valitti leivän olevan liian suolaista ja toinen valitti sen sisältävän liian vähän suolaa. Tarinan alussa leipuri oli aivan stressaantunut tilanteesta, mutta oppi ettei hermostuminen kannata. Päätöskohtauksessa leipuri myy leipää huikaten iloisesti sen sisältävän asiakkaasta riippuen milloin minkäkin verran suolaa – tietäen, että suolan määrässä on aina säädettävää ja tärkeää on myös tapa kuinka leipä asiakkaalle tarjoillaan.

Lopuksi hyvän viikonlopun toivotus vielä matkatuliaisina Nevadasta!

Mainokset

Tietoja Riikka

taidekasvattaja ja museopedagogi.
Kategoria(t): California, Monikulttuurisuus, Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s