Aku Vs. Hannu

Olen Aku Ankka ja Hannu Hanhi. Viime päivinä moni asia on mennyt ihan pieleen tai tuottanut pettymyksen, kuten se, ettei esitysehdotustani hyväksytty Idealaboratories -konferenssiin Tallinnaan huhtikuussa. Toisaalta ovien sulkeutuminen pakottaa etsimään uusia reittejä ja mahdollisuuksia, hylkäämään tulevaisuuden ennalta määrättynä paikkana, jonka voi kuvitella jo nyt. Olen Hannu Hanhi, koska olen innoissani (suora käännös amerikkalaisesta kielenkäytöstä sanasta ”excited”) ja utelias museoiden monikulttuurisuusajatteluun pureutuvasta tutkimuksestani, joka on pyörähtämässä käyntiin.

Esimerkiksi tänään haastattelin Julie Charlesia, SFMOMAn kouluyhteistyöstä – ja perheille suunnatusta taidekasvatustoiminnasta vastaavaa kuraattoria. Puhuimme mm. siitä, että SFMOMAssa perheille ja koululaisille suunnatulla taidekasvatustoiminnalla tavoitetaan paljon diversiteettisempiä yleisöjä, kuin mikä on ns. normaalin aikuiskävijän profiili (valkoinen, hyvin toimeentuleva eli rikas kaukasialainen). Lapsuuden museokäynneillä SFMOMAssa erityisesti mikäli olet vieraillut museossa sekä koulun, että perheesi kanssa on tutkimusten mukaan korrelaatio museokäynteihin aikuisena. Tämä on keskeinen ”löytö” ja asia, jonka toivon täältä tuovani Suomen museoiden diversiteettikeskusteluun, jossa museokasvatus ei ole ollut listan kärjessä. Usein tuntuu, että taidekasvatus ja ylipäätän kasvatus jää tai jätetään marginaaliin säestykseksi, kuvitukseksi, lavasteeksi sen sijaan, että nähtäisiin se museon keskeisenä toimijana, jopa yhtenä kuraattoreista, kuten SFMOMAssa. Museopeda ei missään nimessä saa olla asia, jonka voi ulkoistaa, jättää pelkästään freelancereille, ottaa koristeeksi, jos museolla sattuu olemaan siihen rahaa.

Museokasvatuksen arvostaminen itseisarvona ei kuitenkaan ole oikea tie. Mikä tahansa museossa tapahtuva askartelu tai päähän tietoa tankkaava toiminta ei vielä ole museokasvatusta. Sanasta opettaminen tulee mieleen ideologia, jossa jo olemassaolevia merkityksiä siirretään paikasta A (museo) paikkaan B (kävijä). Tämä vertautuu kasvatusnäkemykseen, jossa tyhjiin pääkoppiin kaadetaan tietoa. Puhuisin mielelläni tulkintatyökaluista opettamisen sijaan. Monet taidemuseot esimerkiksi kärsivät valkoisen kuution syndroomasta, jossa kuten Julie Charles häntä haastatellessani sanoi: esineet irrotetaan tarkoituksellisesti kontekstistaan itseisarvollisen tärkeiksi lähes pyhiksi objekteiksi. Tulkintatyökaluilla nämä museoinstituution ja taidemaailman valtaa viestivät ”elottomat esineet” voidaan kuitenkin palauttaa takaisin henkiin.

Viime päivien oivalluksiin kuuluu myös lisääntyny ymmärrys ”open endedness”, avointen kysymyksen asettelujen kuin myös tukintatyökalujen arvosta. Parin viikon päästä starttaa todella käyntiin opettajatapaamiset (focus groups), joiden vetovastuussa olen. Näiden tapaamisten suunnittelu on ollut hieno kurkistusikkuna muiden SFMOMAn kokoisten taidemuseoiden kouluyhteistyöhön Yhdysvalloissa. Ennakko-oletuksemme on, että valmiiden museoiden tarjoamien tehtäväideoiden sijaan tai lisäksi tulevaisuuden trendi on ostoskori-ideologia ja mukautettavuus. Esimerkiksi Whitney -museossa New Yorkissa voit kirjautua sisään museon sivuille luomalla ilmaisen käyttäjätunnuksen. Tämän jälkeen käytössäsi on ”online shopping cart”, jonne voit kerätä oman kokoelmasi, johon voi kuulua videoita, kuvia, tekstiä sekä omia muistiinpanojasi. Kokoelmasi tallennetaan myöhempiä käyttöjä varten.

Kaukana kotona eläminen on välillä kamalan vaikeaa arjen kummallisten odottamattomien yksityiskohtien keskellä. Silti kaiken kiinnostavan keskellä: Hannu Hanhi beats Aku Ankka 5-0

Mainokset

Tietoja Riikka

taidekasvattaja ja museopedagogi.
Kategoria(t): California, Diversiteetti, Maailma, Monikulttuurisuus, Museo-opetus, Opetusmateriaalit, San Francisco, SFMOMA Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s