Mun kokoelmat

SFMOMAssa opettajille vetämieni teemahaastattelujen perusteella ainakin San Franciscon alueen lukio-opettajat haluavat museon nettiopetussuunnitelmilta jotakin, mitä he eivät mistään , muualta voi saada! Keskiöön nousevat tällöin museon omat kokoelmat, aidot taide-esineet ja historialliset dokumentit, joihin museo voi netin kautta tarjota pääsyn.

AmeRiikanmuseo on myös päättänyt luopua erillisestä IDEALaboratory-nettisivusta, jonne alkuperäisenä ajatuksenani oli koota ideoita nykytaiteen opettamiseen. Uutta sivua ei vaan ihan heti tarvita, sillä vastaavia sivuja on Amerikka täynnä! Kokoan linkkilistan niistä vielä kun ehdin. Tässä alkupaloja:

Suomalaisia opettajia saattaisi kiinnostaa nyt niin ajankohtainen Guggenheim, Online-opetussuunnitelmasta löytyy tehtäviä kuviksen lisäksi matematiikan, yhteiskuntaopin, teknologian ja äidinkielen (englannin) opetukseen! Kuvat voi ladata omaan käyttöön ja näin ollen opettajien ei tarvitse huolehtia tekijänoikeuskysymyksistä luokkahuoneessa – Suomessa pitäisi alkaa mahdollisimman pian ajaa vastaavaa politiikkaa. Nythän tilanne on se, että usein taidekuvat saa näyttää museoiden sivuilta, mutta niitä ei periaatteessa saa ladata omaan powerpointtiin edes museon sisäiseen käyttöön. Tässä Guggenheimin sivu:
http://www.guggenheim.org/new-york/education/school-educator-programs/teacher-resources/arts-curriculum-online

Kuvien lisäksi esimerkiksi SFMOMA tarjoaa taiteilijahaastatteluita ja niihin liittyviä tehtäväpaketteja samoin kuin interaktiivisia pelejä museoiden kokoelmien tarkasteluun:
www.sfmoma.org/artthink (kannattaa katsoa featured lesson: Kerry James Marshall)

Vastaavia opetussuunnitelmasivustoja toivoisin myös suomalaisten taidekokoelmien tarkasteluun! Museoiden saavutettavuuteen liittyen sallisin jenkkilän tapaan oikein mieluusti myös valokuvaamisen kaikkien taidemuseoiden pysyvissä kokoelmissa. Moni opettaja on kehunut tätä mahdollisuutta SFMOMAssa – oppilaat voivat kuvat lempiteoksiaan näyttelystä ja näin ollen niistä keskustelua voidaan jatkaa myös luokkahuoneessa.

Museon ”anatomiasta” mukava opetusmateriaalipaketti löytyy Tate Modernin sivuilta, Opetusmateriaalin avulla voi oppilaiden kanssa perehtyä mm. siihen mitä oikeastaan on museo, mitä tarkoittaa kokoelma tai entä mitä tekee kuraattori. Materiaali muuntuu muokattavuutensa ansiosta videoita lukuunottamatta myös suomenkieliseen käyttöön:
http://www.tate.org.uk/schoolsteachers/tatetools/modules/

ja New Yorkin MOMAn sivuilta löytyy nuorten suunnittelema peli oman taidekokoelman kartoittamiseen ”shoppailemalla” MOMAn kokoelmista: Shoppailemaan tästä!

 

Advertisements

Tietoja Riikka

taidekasvattaja ja museopedagogi.
Kategoria(t): California, Museo-opetus, Opetusmateriaalit, Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s