Go Sequoia!

First, Thank you wonderful artists: Megan Beach, Jesse Emory and Isabel Prieto Hurtado for your permission to share pictures of your art in this post. And many thanks as well to  your teacher Mozelle Costa Pinto from Sequoia High School for the opportunity to have a peek to American Art Classroom. My apology for the rest of the post being in Finnish.

Kävin huhtikuun lopulla Sequoia High Schoolissa kuvataideopettaja Mozyn eli Mozelle Costa Pinton vieraana. Sequoia High School antaa oppilaille mahdollisuuden tehdä IB-tutkinnon (The International Baccalaureate). Haastattelin Mozya viime syksynä monikulttuurisesta taidekasvatuksesta, jonka yhteydessä Mozy kertoi opetuksestaan ja kutsui minut vieraaksi kuvataideluokkaansa. Olen vaikuttunut. IB-oppilaiden koulun omaan gallerialuokkaan rakennettu kevätnäyttely oli kokonaisuudessaan hieno.

Monikulttuurinen kasvatus ei ole helppoa. Monikulttuurisuudesta ei edes pitäisi puhua, sillä kuten kulttuurintutkija Olli Löytty on huomauttaunut, etuliite moni- on käsitteenä ongelmallinen, sillä se antaa ymmärtää kuin maailma muodostuisi selvärajaisista monista kulttuureista, jotka olennaisesti poikkeavat toisistaan. Vastaava ongelma on ns. perinteisessä monikulttuurisuuskasvatuksessa, jossa rakennetaan vaikkapa toteemipaalu, ja luodaan illuusio ”toisen ymmärtämisestä” samoin kuin vahvistetaan stereotypioita. Mutta sellainenkaan maailma, jossa itselle vieraaseen ei voi tutustua, koska se on poliittisesti epäkorrektia, ei voi olla oikein.

Mozyn IB-oppilaiden kevätnäyttely ylitti hienovaraisesti monikulttuurisuuden haasteet ja oppilaiden taideteoksista näki miten kriittinen ja prosessipainotteinen työtapa voi toimia välineenä, jossa itselle vieraisiin kulttuurien (makro- ja mikrokulttuurit eri maiden tavoista vaikkapa skeittikulttuuriin)muotoihin tutustuminen toimii myös taideoppimisen tapana.

Megan Beach: Kriittinen katse omaan kulttuuriin. Megan väritti aikakausilehtien naismalleille burkhat kommenttina sille, kuinka hän kokee, että vastaavasti kuin naiset Islaminuskoisissa maissa meidän länsimaisten naisten pukeutuminen on kulttuuristen koodien sanelemaa.

Megan Beach taiteilija Kara Walkerin jalanjäljillä: Megan on kuvannut omakuvia lehtikuvien naisihanteenmukaisten silhuettien läpi.

Painting by Isabel Prieto Hurtado

Toisen esineellistämisen, eksoottisen ihailun, vierauden pelon ja erilaisuuden sietämisen korvaa uteliaisuus, jossa kurkistetaan siihen mikä ei ole kuulunut omaan elämään aiemmin ja samalla rakennetaan omaa identiteettiä. Matkan varrella ehkä rakennetaan toteemipaalu tai pari-lopulta uudesta ja oudosta löytyy kuitenkin parhaimmillaan yhteyksiä omaan itseen ja omaan kuvantekemiseen.

Isabel Prieto Hurtado

Olin erityisen vaikuttunut oppilaiden prosessikuvauspäiväkirjoista, joita Mozy vaatii heitä näyttelyprojektin aikana täyttämään 5 sivua viikossa! Tämä on aika paljon ottaen huomioon IB-oppilaiden suuntautumisen akateemisiin aineisiin, jotka vaativat osansa lukiolaisten viikosta. Seuraavissa kuvissa on otteita Jesse Emoryn prosessikuvauskirjasta, jossa hänellä on tutkimusaiheenaan flow (virtaava tila, jossa saavutetaan täydellinen keskittyminen tehtävään asiaan).

Jesse Emory: Artist notes on the concept of Flow

Jesse Emory: Artist notes on Flow

Jesse Emory: Artist notes

Jesse Emory: Artist notes on Flow

Ja tässä lopuksi Jessen valmiit teoskuvat:

Jesse Emory

Jesse Emory

Advertisements

Tietoja Riikka

taidekasvattaja ja museopedagogi.
Kategoria(t): California, Koulu, Monikulttuurisuus, Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Go Sequoia!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s