58 rue Madame

San Francisco, Ameriikan Pariisi – kesä on tuonut tullessaan hienot näyttelykokonaisuudet. SFMOMAan avautui juuri Steins Collect -näyttely, joka esittelee kalifornialaisen, Pariisissa taidekeräilijöinä toimineen Steinsin perheen kokoelmia suurnäyttelyssä.

Kuten julisteesta näkee, Matiseen ”La femme au chapeau, 1905” näyttelyn hurmaava keulakuva jälleen kerran. Tämä lady on tunnetusti SFMOMAn kokoelmien symboli ja tässä tapauksessa ”modernin taiteen” alku.

”Naurunalaisena” pidetyn maalauksen aikoinaan 350 frangilla (tingittyään Matissen 500 frangin pyynnöstä) ostanut Leo Stein lähti 1902 Pariisiin 30-vuotiaana tavoitteenaan tulla taiteilijaksi opiskeltuaan ensin kymmenen vuotta alempaa korkeakoulututkintoaan Yhdysvalloissa. Näin juuri kolmekymmentä vuotta täytettyäni olen varsin tyytyväinen tähän historian palaseen, jossa merkittäviä käännekohtia kohti hyvää voi tapahtua hiukan vanhempanankin!

Leosta ja hänen sisarestaan Gertrude Steinsista tuli Picasson läheisiä ystäviä ja hänen uransa tärkeimpiä tukijoita. Olin itse vaikuttunut erityisesti Pablo Picasson vuosina 1905-1906 maalaamasta Gertrude Steinsin muotokuvasta, jota oli kyllä hehkutettu museossa jo kauan ennen näyttelyn avautumista. Tämä on myös hyvä muistutus siitä, miten on niin mukava törmätä galleriatilassa johonkin tuttuun taideteokseen, kuin ”vanhaan ystävään”- ensi vuonna täytyy muistaa se, kun vie oppilaita näyttelykäynnille. Yksinkertaisin pre-visit materiaali on tutustua edes yhteen näyttelyssä nähtävään teokseen jo ennen näyttelyvierailua ja ”more in depth” -elämys on taattu.

Samaan aikaan vuosina 1905 ja 1906 Matisse oli erittäin tuottelias. Leon ja Gertruden veli Michael Stein ja hänen vaimonsa Sarah Stein, jotka olivat myöskin asettuneet Pariisiin näkivät Matissen taiteen mahdollisuudet ja keräsivät kaiken, mitä käsiinsä saattoivat saada. Taidekasvatuksen näkökulmasta nostalgisoin heidän aloittamaansa salonkiperinnettä osoitteessa 58 rue Madamen kodissa, jonka he avasivat taiteen ystäville, jotta he saattoivat jakaa näkemystään uuden avant garde -taiteen mahdollisuuksista.

Olin vaikuttunut myös Henri Matissen kuvallisesta muistiinpanosta: ”Sketch for Marguerite Reading, 1906”- ideasta, joka oli läiskä värejä, ei muuta, mutta muistiinpanoihini olen piirtänyt sydämen ja kirjoittanut: ”ihana”.

Ja jos eurooppalaisesta avant garde -taiteesta ei saa tarpeekseen SFMOMAssa, voi näyttelyn teemoja syventää vierailulla SFMOMAsta tien toiselle puolelle Jewis Contemporary -museon ”Seeing Gertrude Stein” -näyttelyssä tai deYoung-museon Picasso-näyttelyssä.

Kesä on kulttuurintäyteinen ja vielä hetken koti on 1350 Hoover Street, pölynimurikatu. Toivon pitkää kesää, vaikka tuntuukin, ettei elokuuhun ja Suomeen paluuseen enää ole paljoakaan aikaa. Syksy alkaa onneksi hahmottua vähitellen ja kotiinpaluusta tekee mukavaa se, että siellä odottaa työ maailman mukavimmassa Korson koulussa!

Mainokset

Tietoja Riikka

taidekasvattaja ja museopedagogi.
Kategoria(t): Koti, Koulu, Maailma, San Francisco, SFMOMA, Taidekasvatus, Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s