Ei vielä eläkkeelle

Viimeiset työpäivät SFMOMAssa maistuvat puulta siitäkin huolimatta, että saa tehdä töitä lempitaidemuseossaan:paperit, raportit, numerot kaikki tekisi mieli jo heittää veks ja alkaa nauttia kesästä. Kouluvuoden viime hetkinä sain onneksi kuitenkin osallistua vielä hauskalle lukioikäisten oppilaiden opastukselle ”teen tour”. Opastuksen piti aivan mahtava eläkeläisrouva Marcia Middletown ja sitä oli ilo seurata. Vaikka koulut ovat jo loppu Suomessa, niin näitä Marcian vinkkejä voi toki soveltaa sukulaisten ja ystävien kanssa kesänäyttelyissä, jos kaipaa vähän actionia pelkän hiljaisen ihailun sijaan. Marcian ykkösvinkki teinien taidemuseovierailulle oli nimittäin vanha klassikko, eli että luentojen kuuntelemisen sijaan jaetaan taiteesta ajatuksia hyvien kysymysten ja taidepelien avulla.

Marcialta lainattuja kivoja juttuja:

1. VTS, eli Visual Thinking Strategies on aina hyvä taidekuvan tarkastelun aloitus. Keskustelkaa porukalla siis aiheesta: ”Mitä tässä kuvassa tapahtuu” ja mitä sellaista näette, joka perustelee vastauksenne.

2. Valitkaa taideteos, jonka äärellä teidän tekee mieli kysyä: ”Onko tämä (hyvää) taidetta?”. Jakakaa roolit toisillenne (pareittain tai porukalla on yleensä mukavampaa jos olette liikkeellä isolla porukalla). Ensimmäinen porukka on taiteilijoita, toinen näyttelyn kuraattoreita ja kolmas porukka edustaa paikallista taidekomiteaa/rahoittajia. Taiteilijat puolustavat teosta kertoen miksi se on merkittävä ja arvokas taideteos. Rahoittajat/taidekomitean jäsenet kertovat miksi eivät halua käyttää penniäkään teoksen esille laittamiseen tai ostamiseen, mutta lopulta näyttelyn kuraattorit tekevät päätöksen teoksen arvokkuudesta ja taiteellisesta arvosta kuultuaan molempia osapuolia. Vastaava roolileikki toimii myös ”Keep or Sell” -komitea periaatteella ja nopeus on valttia. Eli vain noin minuutti perustelujen muotoiluun ja saman verran niiden esittämiseen per ryhmä, niin ei tule turhia paineita.

3. Valitkaa kuva, jonka haluaisitte liittää Facebook-profiiliinne. Kertokaa perustelut toisillenne tai keksikää oma ”treasure hunt”, peli, leikki tai järjestelmä, joka toimii perusteena taideteosten valinnalle. Marcia jakoi teineille sanoja taiteen elementeistä kuten: perspektiivi, viiva, valo ja varjo etc. joiden perusteella oppilaat etsivät yhdestä galleriasta teoksen, josta elementit löytyivät.

4. Sokkoleikki on yllättäen kivaa myös teineistä. Sitokaa yhden osallistujan silmät. Viekää hänet sokkona uuteen galleriaan seisomaan valitsemanne taideteoksen eteen. Vielä näkevien tehtävänä on kuvailla teos sokolle vuorotelle käyttämättä jotakin keskeisesti teokseen liittyvää sanaa. Parhaassa tapauksessa opettaja tai joku muu guru on valinnut tämän kinkkisen sanan jo etukäteen. Esimerkiksi Marcia oli valinnut pelkistä viivoista koostuvan teoksen Sol le Witt: Wall drawing  # 232, jota kuvailtiin käyttämättä sanaa VIIVA.

5. Ja lopuksi on aina hyvä jakaa ajatuksia siitä, mistä piti kaikkein eniten ja ”If you were a curator, what would you send back to basement meaning what really sucked?”

Mainokset

Tietoja Riikka

taidekasvattaja ja museopedagogi.
Kategoria(t): Museo-opetus, Opetusmateriaalit, SFMOMA, Uncategorized Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Ei vielä eläkkeelle

  1. Paluuviite: Muistiinpano | ameRiikanmuseo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s