Sirron Norris Studio Gallery

Detail from a painting by Sirron Norris

Tapasin Street artist Sirron Norrisin ensimmäisen kerran SFMOMAn opettajatyöpajassa, jossa hän oli puhumassa tammikuussa. Siitä lähtien olen haaveillut ehtiväni vierailulle Sirronin Studio Galleriaan San Franciscossa. Lopulta sain kuluneella viikolla kunnian viettää torstaiaamupäivän Sirronin galleriassa, jossa oli meneillään sarjistyöpaja. Kuvasin iloista meinikiä myös videolle ja kunhan saan editoitua materiaalia hiukan, niin postaan tunnelmia galleriasta myös tänne blogiin. Mutta nyt alkupaloiksi valokuvia ja Sirronin sarjisopetusvinkit kaikkien saataville.

Taiteilijana Sirron Norris on tunnettu seinämaalauksistaa San Franciscossa niin myös kaupallisista kuvituksistaan. Sirron on mm. set designer Bob´s Burgers  -sarjalle, joka alkoi pyöriä amerikkalaisessa tv:ssä esitysvuorossa Simpsonien jälkeen tammikuussa 2011. Sirronin alkuperäisiä suunnitelmia sarjan visuaaliseksi ilmeeksi voi käydä kurkkaamassa täältä.

Ja Sirron on loistava ope tämän kaiken lisäksi. Tunnelma sarjistyöpajassa oli meditatiivisen omainen, kun astuin sinne sisään keskiviikkoaamuna. Oppilaat piirsivät keskittyneesti ja hiljaa ja kaiken keskellä Sirron ehti vielä antaa minulle haastattelun. Sirronin sarjispedagogia on yksinkertainen ja perustuu sarjakuvan kuvakielen oppimiseen. Sirron kutsuu tätä nimellä Cartoon Literacy. Käytännössä tämä tarkoittaa ensin erilaisten hahmosuunnitteluun liittyvien symbolien piirtämistä mallista. SFMOMAn opettajatyöpajassa minäkin opin Sirronin ohjauksessa mm. seuraavat symbolit. Silmiä: Bean eye, fried egg eye ja American Football eye. Tässä pari esimerkkiä:

Fried egg eyes and American football eyes

Bean eyes

Ja silmien lisäksi opettelimme suita ja neniä, päitä ja lopulta ilmeitä. Lapset Sirronin kesäkurssilla oppivat nämä samat asiat kesäleirin ensimmäisenä päivänä, jonka lopuksi he piirsivät kahden kuvan animaation omalle hahmolle, joka vaihtaa ilmettä. Tässä ilmeitä:

Kesäleiri jatkui Sirroni kesäkurssilla hahmojen vartalon piirtämisellä seuraavana päivänä. Sirron antoi tähänkin valmiit pohjat, joiden päälle opeteltiin piirtämään itse hahmo ja sen vaatteet:

Muuta nämä tikku-ukot hahmoiksi.

Sirronin opissa piirtämään opitaan siis symbolikieltä opettelemalla, mikä poikkeaa aika vahvasti pedagogiasta, jossa matkiminen on kielletty , ja askartelu on kirosana, koska se johtaa kaikilta oppilailta ”samaan” vastaukseen. Tätä kirjoittaessani silmiini sattui osumaan Marjo Räsäsen kirja (2008) nimeltä Kuvakulttuurit ja integroiva taideopetus, jossa (s.53 ja sivulla.70 askartelusta) kommentoidaan yhdeksäsluokkalaisen tytön piirtämää mangasarjakuvahahmoa ”stereotyyppiseksi” kuvaksi. Sirronin tapaamisen jälkeen sarjakuvan kieliopin mukaan piirtämistä tuntuu kuitenkin väärältä kutsua stereotyyppiseksi, sillä itselleni ainakin stereotypia on jotakin, joka ei kuulu taiteeseen, jotain mistä tulee poisoppia. Eivätkö ne vasemman yläkulman auringot ja mangasilmät ole juuri niitä, mitä kuvistunnilla kitketään pois oikeamman havaintoon perustuvan persoonallisen kuvailmaisun tieltä? Räsänen kiteyttää menneiden vuosikymmenten hengen osuvasti: ” Opettajat ovat perinteisesti yrittäneet estää oppilaita kopioimasta toistensa piirustuksia tai median kuvamaailmaa tavoitteenaan yksilöllisyyden edistäminen ja lapsen suojeleminen median kielteisiltä vaikutuksilta. Vaikka opetuksen ei tulisikaan keskittyä kopiointiin, ovat kuvakulttuurien välittämät mallit lapsen ja nuoren kehityksen kannalta tärkeitä. ”(Räsänen, 2008, 54.)

Näen Sirronin pedagogian jossain määrin vallankumouksellisena suhteessa aiempaan paradigmaan. Sirronin kesäkurssilla oli ihana tunnelma, sellainen luova kesämeininki, johon tahtoisi jäädä vain olemaan ja kurssin lapset taatusti jatkavat oppien soveltamista myös kotona. Yksilöllisyyden vaalimisessa ollaan mielestäni menty liian pitkälle koulutaiteessa, jossa opettaja joutuu varomaan mm.esimerkin näyttämistä oppilaille, jotta kaikista oppilastöistä ei tulisi samannäköisiä vaan oppilaan persoonallisuutta ilmentäviä taideteoksia. Ja kyllä myönnän myös itse sortuneeni tähän. Ei auta kieltää.

Mutta ehkä lopulta olisi aika tunnustaa paitsi sarjakuva, animaatio, tietokonepelit ja graffiti taiteena, niin myös myöntää avoimesti, että opimme matkimalla, sosiaalistumme kulttuuriin, myös taiteeseen matkimalla ja vielä radikaalimmin, jopa uudet ideat syntyvät toisia kopioimalla aina! Tämän puolesta puhuu myös kesälukemiseni David K. Murray, jonka kirjaan ”Borrowing Brilliance” tässä viittaan.

Sirronin kesäkurssilla jatkettiin piirtämisen opiskelua perspektiivin saloihin perehtymällä ja piirtämällä kaupunkitilaa. Sarjakuvan kielioppi ei siis kokonaan sulje pois havaintoa, vaan nämä erilaiset lähestymistavat täydentävät toisiaan. Kaupunkikuvien perusteella piirrettiin taustat 12 ruudun animaatioon, joka piirrettiin valmiiksi seuraavana päivänä.

Sirronin kurssille osallistuneilla n.8-10 -vuotiailla oppilailla oli varsinaiset luksusoltavat, sillä Sirronilla on töissä yläasteikäisiä harjoittelijoita, tulevia taiteen ammattilaisia pro-tiiminä auttamassa animaatioiden tekemisessä ihan ilmaiseksi ja siis itsekin oppimassa. Yhden harjoittelijan tehtävä oli skannata kaikki oppilaiden kuvat animaatiota varten ja toisen tehdä niistä Flash-ohjelmalla valmiit animaatiot. Kolmas harjoittelija oli apuohjaana ja neljäs työsti Cinema40-ohjelmalla 3-D kuvaa Sirronin galleriasta tulevaa projektia varten. Kaiken tämän keskellä Sirronilla jäi vielä aikaa tehdä omaakin taidetta ja maalata lisää Munny-hahmoja, eli nuorten aikuisten leluja:

Munny character by Sirron Norris, Mikki-Hiiri -lelu muunnettuna Sirronin alter ego nalleksi.



Mainokset

Tietoja Riikka

taidekasvattaja ja museopedagogi.
Kategoria(t): California, San Francisco, Taidekasvatus, Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s